ماموگرافی


هدف اصلی ماموگرافی شناسایی زودهنگام سرطان پستان است . در تشخیص سرطان در مراحل اولیه موثرترین راه ماموگرافی می باشد و با انجام منظم آن می توان تغییرات را حتی دو سال قبل از آنکه بیمار و یا پزشک با لمس متوجه توده شوند  نشان میدهد.

ماموگرافی یکی از موثرترین راه های تشخیص سرطان پستان است، انجمن سرطان ایالات متحده آمریکا انجام سالیانه آن را پس از 40 سالگی توصیه می کند.
مناسب ترین زمان برای شروع ماموگرافی در سن 35 سالگی است و بعد از 40 سالگی بهتر است سالی یکبار انجام گیرد و بعد از 50 سال نیز هر 2 سال یکبار توصیه میشود .
طبق توصیه پزشکان افرادی که سابقه این بیماری در اطرافیان نزدیک خود داشته اند از 25 سالگی معاینات مداوم و حتی خود آزمایی را  روز بعد از اتمام سیکل ماهانه باید انجام دهند.
برای عدم درد در ماموگرافی به برخی نکات باید توجه نمود
خانم هایی که بافت پستان آنها فیبروکیستیک می باشد، احتمال درد در آنها بیشتر می باشد و بهتر است بعد از قاعدگی ماموگرافی صورت گیرد و حتما 48 ساعت قبل از آن از مصرف برخی مواد غذایی (شکات تلخ /قهوه / ادویه تند )پرهیز شود.برای خانم های باردار ماموگرافی کاملاً ممنوع نمی باشد و در بعضی موارد صورت می گیرد ولی در زمان شیردهی به دلیل حساسیت پستان تا 3 ماه بعد از قطع شیردهی نباید انجام گیرد و احتمال نتیجه منفی نیز وجود دارد. و معمولاًبرای این دسته اول سونوگرافی صورت می گیرد.

چه زمانی برای انجام ماموگرافی مناسب تراست ؟

ماموگرافی را یک هفته بعد از قاعدگی انجام بدهید

شما نباید در روزهای نزدیک قاعدگی یا در زمان خونریزی ماموگرافی را انجام دهید، زیرا در این زمان سینه‌ها حساس‌تر هستند ویا انجام ماموگرافی احساس ناراحتی بیشتری خواهید داشت و بهتر است این کار را در اولین هفته بعد از قاعدگی (اولین روز بعد ازاتمام  قاعدگی) انجام دهید، زیرا حساسیت سینه در این زمان کمتر است (درصورت یائسگی، روز و هفته‌ی انجام ماموگرافی چندان تفاوتی ندارد(.

کاربرد ماموگرافی :

·         برای بیماریابی زنان بالای ۴۰ سال از نظر سرطان پستان.

·         ارزیابی بیمارانی که توده پستان مشکوک دارند.

·         پیگیری سرطان پستان درمان شده با برداشتن قسمتی از پستان و رادیوتراپی.

 

·         پیگیری پستان مقابل در فردی که یک پستان به خاطر سرطان برداشته شده‌است.